Linea 2000, het bedrijf achter elektromerk Domo, viert in september zijn 25e verjaardag. Een sterke prestatie, want de KMO weet het grote multinationals al jaren lastig te maken.



Piet Huysentruyt was zondag en maandag chef-gastheer voor DOMO  in restaurant De Zotte Morgen aan de Larumseweg in Geel (foto).

DOMO

Van broodbakmachines tot steam mops, telkens was Domo de voortrekker.   Het assortiment omvat al 160 artikelen voor de keuken, schoonmaak en persoonlijk comfort.

Samen goed voor  bijna 45 miljoen euro omzet. En de omzet is sterk stijgend.  Dit is Belgisch.

Linea 2000 is een bedrijf dat veel belang hecht aan zijn Belgische roots en graag inspeelt op lokale behoeften. Zaakvoerder Wim De Voeght legt dan ook veel nadruk op flexibiliteit. “Als kleinere speler hebben we geen last van verlammende structuren of bureaucratie. We zitten tussen het volk en kunnen vlot inspelen op nieuwe tendensen. Bij multinationals gaat dat anders.

Zij nemen hun beslissingen ver weg, op Europees niveau. De Belgische markt moet dan maar volgen.”

Gevoel voor innovatie
Aan dure peilingen heeft De Voeght geen boodschap. Inspiratie vindt hij wereldwijd in elektrozaken of op beurzen. “Als ik iets zie met potentieel, dan kan het product op zes maanden in de rekken liggen. De concurrentie doet daar anderhalf jaar over. Een mooi voorbeeld zijn onze broodbakmachines. Nu hebben alle merken dat. Maar wij zijn ermee begonnen.”

Nog een voordeel is dat alle werknemers van het familiebedrijf zelf Domo-producten gebruiken. En feedback is meer dan welkom.

Nieuw magazijn en kantoren
Om de groei in goede banen te leiden, verhuist Linea 2000 in december naar een nieuw gebouw, vlak bij de bestaande vestiging op het industrieterrein van Grobbendonk.

Commercie
Commercieel directeur Olivier Slachmuylders is tevreden: 'We hebben
plaats voor 17.000 pallets. Dat betekent nog grotere buffervoorraden voor onze dealers. Ook komt er een grote showroom van 450m², met plaats voor workshops en kookdemonstraties. Zo kunnen we de band met de klant en verdeler nog verder aanhalen.”

Over Linea 2000
Linea 2000 is een Belgische KMO gespecialiseerd in huishoudelijke elektro-apparaten: van koffiemachines, airco en strijkijzers
tot microgolfovens, stofzuigers en elektrische dekens. Het bedrijf, met vestiging in Grobbendonk, is in 1986 opgestart onder  impuls van Marcel De Voeght.

Vandaag is de leiding in handen van zoon Wim De Voeght. Linea 2000 was aanvankelijk alleen invoerder van huishoudapparaten. In 1990 kwam er een eigen merk - Domo Elektro - dat sinds 2002 de enige activiteit vormt.

De zowat 160 producten van Domo Elektro worden verdeeld via de belangrijkste ketens en elektrospeciaalzaken. Daarnaast heeft
Linea 2000 ook vestigingen in Duitsland, Frankrijk, Nederland en Tsjechië. En het bedrijf is internationaal ook vertegenwoordigd  via verdelers in Spanje, Zwitserland en Oostenrijk. Bij Linea 2000 werken 46 mensen.

De omzet in 2010 bedroeg bijna 45 miljoen euro en kende in België een stijging van bijna 20%.